Knappene kan jeg forsvare, for knapper bruker jeg stadig vekk. Men glidelåsene er det verre med, jeg har aldri sydd en glidelås i noe som helst, aner simpelthen ikke hvordan det skal gjøres engang så hvorfor driver jeg da å samler glidelåser i forskjellige lengder og farger

Om jeg hadde sydd hadde det jo vært fint med gjenbruk fremfor å kjøpe nytt og glidelåser er heller ikke helt billig etter som jeg har skjønt det.
Kanskje jeg må stifte nærmere bekjentskap med den stakkars nedstøvete symaskinen min når høstmørket og de gufsne kalde dagene setter inn igjen... Jeg har jo lyst å prøve å lage et slags lappeteppe med "mimrestoffer" fra klær etter barna, så etter opprydningen blandt alle stoffene i går fikk jeg også ånden over meg til å ta fatt i alle posene med plagg jeg har tatt vare på fordi de hadde fine mønstre, farger, minner e.l Nå er de også klippet opp og de brukbare stoffbitene fra dem tar myyye mindre plass enn plaggene når de lå der i sin helhet.
Og hvorfor jeg ikke har sprettet av knappene fra utslitte strikkeplagg straks og med en gang fremfor å pakke vekk hele plagget når jeg egentlig ikke har mere oppbevaringsplass enn nødvendig kan man jo undres over...
Og endel avsprettede knapper og glidelåser ble det jammen av denne opprydningen
Kanskje ikke rette tiden for å rydde nå når det er søppelstreik, men restene som er av ren bomull eller lin kan jeg ha på bålet St.Hans, det er fint til å tenne opp med.
At bålbrenning i seg selv kanskje ikke er så miljøvennlig ser jeg litt mellom fingrene med, St. Hans er bål obligatorisk og enkelte andre sommerkvelder er det også koselig å ha fyr i bålfatet.
Ha en trivelig junikveld!
Snart helg igjen...



3 kommentarer:
Mormoren min var en racer på å ta vare på knapper og glidlåser fra gamle plagg. Hun rev også remser av utslitte plagg, og vevde filleryer av dem.
Dette er kjære minner for meg, men selv gjør jeg det ikke. Jeg har noen knapper liggende, og syr i nye knapper når det trengs, men innlegget ditt var egentlig en liten vekker for meg. Det er lurt å ta vare på knapper og glidlåser. Tror jeg skal følge ditt eksempel. Ellers er jeg flink til å legge opp og lappe :)
Miljøvennlig å ta vare på brukbare deler av utslitte plagg? Ja!
Jeg har en eske med knapper som min mor sprettet av gamle klær, søsteren min har også fylt på og nå eier jeg den. Det skjer at jeg bruker en knapp nå og da, men det morsomste er å gå igjennom alle knappene og huske hvilke plagg de var på og hvem som eide dem og når de ble brukt.
Det er klart det er miljøbevisst. Det er også morsomt og kreativt og fornuftig. Det er spennende å se hva man kan få ut av ting. Jeg samler på gamle ullgensere - kjøper dem på bruktbutikker til og med. Når de blir tovet i vaskemaskinen kan man klippe dem opp i biter - og en eller annen gang har jeg nok til å få sydd meg et skikkelig herlig ullteppe. Det er nå i hvertfall planen min.
Natta.
Nei, ikke gjerrig!
Så flott at du tar vare på det! Vi burde vel alle skjerpe oss med hensyn til kast og bruk, og man kan jo dessuten finne mange nydelige små detaljer i gamle plagg som ikke er brukanes lengre.
Ha ei finfin helg:)
Legg inn en kommentar