torsdag 29. april 2010

Nyttebakst på tampen av uka

Schvupp, så er denne uken snart over også, jeg begriper bare ikke hvor tiden og dagene tar veien......

Jeg har overgått meg selv i dag og fått bakt litt så nå dufter det herlig i hele huset.


Etter en liten gjennomgang i tørrvareskapet, som var blitt en smule overkaotisk,
fant jeg ut at jeg hadde ørten slike brødmelblandinger.
Det er jo fort gjort gjort å raske med seg noen fra butikken når de er på tilbud og hjemmebakt er definitivt best,
men her går brødbaking i perioder så det har rett og slett hopet seg litt opp siden det er en stund siden forrige gang jeg hadde en "bakeperiode".
Nå har jeg sortert ordentlig og systematisert tørrvarene, og med litt bedre oversikt
så blir det også lettere å bruke av det vi har i stedet for å renne avgårde på butikken etter nytt
 fordi jeg ikke aner at vi har/ikke finner det som ligger innerst og bakerst ... .
Pinlig, men kanskje det er flere som har det slik?

Deigen til brødene ble litt løs så jeg måtte ty til former denne gang
og ulempen med det er at de tre formene jeg har ikke er like store så det blir litt ekstra å passe på med tiden
slik at det minste brødet ikke blir til koks innen det største er ferdig.
Jeg hadde tidligere noen slike "gullfargede" Florvågformer, men de har jeg kvittet meg med
fordi jeg hadde en tendens til å skjære meg på de skarpe kantene , klønete som jeg er.
Jeg får nok heller tåle å løpe litt til og fra å passe ekstra på de få gangene jeg bruker form,
og med litt flaks så kommer jeg kanskje over noen passende former på loppis e.l


Ellers synes jeg nå det er på tide at været viser seg fra en litt bedre side slik at det går an å ta en skikkelig økt i hagen, ugresset gror i rekordfart men jeg gidder bare ikke holde på utendørs når regnet siper ned

7 kommentarer:

Unknown sa...

KJenner meg igjen. :))

Livet i Nord sa...

Mmmm... Det dufter hærlig:o)

karna sa...

Så flink du har vært, jeg har akkurat sett at det står gml mjølk i kjølerommet og det pleier å være mitt utg.pkt for baking. Her er hembaka børd grunnlaget ,-) Men ei travel helg står foran oss, eller riktigere en travel mnd siden det er korpsjenter og 10.kl i heimen. Ha en fin helg.

... sa...

Hehe... mangel på oversikt over hva som finnes i kjøkkenskapene høres kjent ut, ja. Det er nok på tide å ta en skikkelig opprydning her også :)

Hjemmebakt er best! Dette innlegget var virkelig inspirererende!

Ha en fin helg :)

Røsslyng sa...

Godt å høre det ikke bare er jeg som har kaotiske kjøkkenskap :)
God helg folkens!

Stubbetufsa sa...

Du og du, så flink du er!
Jeg bruker å ha det samme problemet! Og av og til har jeg kastet noe som har vært alt for gammelt...
Jakken nedenfor var skjønn!

elle-melle sa...

Hjemmebakt brød er så utrolig godt! - og jeg aner ikke hvorfor det går så lenge mellom hver gang jeg får lyst til å bake?
Det tar jo ikke så alverdenslang tid.
Du har vært flink og så har du fått ryddet i skapene også:))
Håper at bakelysten ramler ned her en vakker dag!