tirsdag 13. april 2010

'Lykka er ein sjeldan fugl'

'Lykka er ein sjeldan fugl' av Anna Gavalda er endelig fullført.
Fullt så fornøyelig som 'Saman er ein mindre aleine' var den ikke
men den hadde unektelig noe ved seg som gjør at jeg sikkert kommer til å lese den igjen.
Til å begynne med sleit jeg skikkelig og følte at jeg ikke kom i siget og fikk tak i historien
før nesten 200 sider var passert ,
først da følte jeg at jeg noenlunde begynte å "bli kjent med" personene i boka.
Dessverre eller kanskje jeg skal si heldigvis har jeg det slik at jeg alltid MÅ lese ferdig bøker jeg har begynt på,
 for jeg føler jeg ikke har grunnlag for å mene at en bok jeg ikke har fullført er elendig, bra, what ever...
og hadde jeg ikke hatt denne hangen til å fullføre påbegynte bøker så hadde jeg vel neppe lest den ferdig...
Men jeg er virkelig glad jeg leste den for den hadde noe ved seg
og forfatteren kan virkelig kunsten å uttrykke seg.
At boken er på nynorsk er med på å gjøre skildringene enda bedre enn den sikkert ville vært på bokmål,
ihvertfall synes jeg at nynorsk er et mer levende språk og har et rikere ordforråd.
Om du har tenkt å lese den og er fristet til å gi opp underveis så vil jeg råde deg til å holde ut
for det er en virkelig god bok!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Denne boken må jeg lese. Takk for du gir råd. :))

Torilpia sa...

Jeg er vel også sånn at jeg må lese ferdig de bøkene jeg begynner med .. noen ganger går jeg over til lydbok for å få med meg historien .. andre ganger leses de en side nå og en side da .. på "do" :o) Sofies verden var for meg en sånn bok .. folk rister på hodet av meg ifht det :o) Men jeg er ingen fan av den boka .. *sukk*

Siden du sier den er så langtekkelig vil jeg nok holde meg unna den .. selv om du sier den er verdt å lese .. har mange bøker jeg har lyst til å lese som ligger på vent ..

Håper forøvrig at du har det bra og har fine dager .. stor klem :o)

... sa...

Jeg har ikke lest noe av Anna Gavalda, men har jo hørt om bøkene hennes, særlig "Saman er ein mindre alene" som har fått gode anmeldelser. Takk for interessant bokanmeldelse av "Lykka er ein sjeldan fugl".
Og takk for awarden under som du har delt med oss følgerne :)

Nikoline sa...

Du har heilt rett! Dørslaga skal "forast" med mose,plantast jordbær i og hengast opp i kjetting. Såg det i eit program på nrk og fann ut det var ein genial ide for meg som ikkje kan ha hage i år... gravemaskin syter for DET!!
Ser lenger ned her at våren er komen hjå deg også, så ha ei riktig god vårleg helg:0)

Elisabeth sa...

Noterer meg boktipset, kanskje jeg skulle våge meg på en nynorsk bok også *grubler*