Jeg går rundt her og furter for at vi har fått snø og kuldegrader igjen, at tulipanbladene mørkner og ser frostskadet ut og at de andre plantene som allerede er i vekst ute skal ta skade av frosten...
Men når man tenker på vulkanutbruddet på Island, jordskjelv i andre deler av verden, sulterammede, husløse, misbrukte barn, de som lever i krigsherjete områder, fattigdom, nød, ulykker og tragedier som rammer så altfor mange av jordens befolkning så er da igrunn mine bekymringer bare for bagateller å regne
og jeg burde virkelig skamme meg!
Jeg håper jeg kan klare å bli flinkere til å verdsette alt det positive jeg faktisk har, som en super familie, tak over hodet, mat på bordet hver dag og ellers slike ting man tar som en selvfølge
Ja, dette ble visst mye sentimentalitet og ettertanke i tidlige morgentimer, men akk så viktig likevel og stoppe opp litt og tenke over dette...
Ellers fikk jeg da begynt på enda en jakke i går, alpakka denne gang og garnet er en nytelse å strikke av
Ønsker dere alle en positiv og bekymringsløs uke!
Flatbrød i kromkakejernet
for 6 år siden


7 kommentarer:
Her kom det en haglskur i går, men den la seg heldigvis ikke. Og angrepet av en saftig forkjølelse måtte jeg bruke hele gårsdagen på dugnad i det lokale idrettslaget. (Det ble litt klaging må jeg innrømme...)
Veldig fint det du skriver! Vi har godt av å se oss selv og resten av verden i perspektiv en gang i blandt.
Fin farge på ditt nye strikkeprosjekt. Ha en strålende uke :)
Du har så inderlig rett i at vi har så evig masse å være takknemlig for, og jeg tror det er veldig viktig å minne seg selv på det av og til.
Håper du får ei fin uke,og at våren snart hilser på igjen:)
Klem fra Kate:)
Dagen kan være fin selvom det blir kaldere, men man kan jo også få lov å føle for tuliplanplantene. :)
Noen ganger er det godt å se ting litt i perspektiv. Jeg går og syter fordi rosene mine lider og fordi rådyra gnafler i seg av forbudt frukt, men hva betyr vel det i den store sammenheng?
Vi er nå engang slik at vi er nærmest vår egen navle:)
MEN det er viktig å kunne tenke litt lenger bort noen ganger så takk for den påminnelsen!
Jeg har utrolig mye å være takknemlig for hvis jeg bare VIL!
Også her var det frost og litt snø i dag tidlig. Men jeg er forberedt. April gjør ikke annet enn å narre oss. Og du har så evig rett; dette er for små problemer å regne i den store sammenhengen. Og tross værmelding så kom sola fram i ettermiddag. Da ble det en liten fototur på meg. Deilig.Håper den skinner på deg i morgen.
Du har så rett. Vi må ta oss i nakken av og til og tenke oss om. Å strikke i alpakka er iallefall en skikkelig opptur. Man blir helt avhengig, jo. Det burde advares mot det ;)
Ha en fin dag.
Ja er det ikke sånn det er da - man har så lett for å gå rundt å bekymre seg over ting som i et større perspektiv anses for bagateller.
Men samtidig vil jeg referere til noe ei fantastisk dame jeg kjente tidligere sa. Hun levde mesteparten av sine nærmere førti leveår med voldsomme smerter og svulster både i hode, nakke, ryggmarg og andre steder - men var allikevel blid og glad det meste av tiden hun tilbrakte sammen med andre mennesker.
Ved en samtale med ei felles venninne av oss - som også hadde sine dagligdagse problemer og følte seg litt beklemt over å klage på "småting", sa hun at det som for noen ble oppfattet som bagateller - blir for andre ansett som enorme hindre. En persons hodepine er for den personen like plagsom som f.eks. hennes egne smerter var for henne. Det ble feil å anse den enes problemer for mindre vesentlige enn den andres. Fordi de for den det angikk føltes vesentlige nok.
Så selv om noen sulter i Afrika og andre blir drept i kriger - blir ikke våre smerter og problemer mindre av den grunn. Men kanskje får det oss til å sette større pris på at vi slipper å sulte eller bli drept i krig?? Man må vel først og fremst respektere forskjelligheten og hverandre. Og klart - man har jo et lite ønske om å kunne hjelpe - om å gjøre noe litt bedre for andre.
Uansett - et flott innlegg :o)
Klem!
Legg inn en kommentar