mandag 25. januar 2010

Strømper igjen.

Strømper er en grei ting å strikke av restegarn,
skjønt jeg lurer på om man faktisk kan kalle det rester når det er flere hele nøster igjen etter noe...  
Jeg har gjerne en tendens til å ta litt i når jeg kjøper garn for å være sikker på at jeg ikke får for lite.


Disse er strikket med to tråder Sisu, limegrønt og grått og de lilla stripene er i Safirgarn.
48 masker på pinne 4 blir kjapt og greit til et par i ca str 38

Har også hatt et lite dykk ned i UFO-kisten og funnet noe "mystisk"....

Ha en kreativ og flott uke!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Fine sokker. Ja, str 38 passer de fleste. :)

Torilpia sa...

Så kjekt .. masse gi-bort-sokker jo .. :o) Men du - hva er en UFO-kiste? :o) Mulig du har nevnt det før men .. teflon du vet ..

Ha en superfin ny uke - klem!!

Røsslyng sa...

he, he, en UFO-kiste er nok ikke så mystisk som det kanskje høres ut
Det er rett og slett bare en slags kiste/firkanta kurv med lokk av flettet pil jeg har og som alle UFerdige strikkeObjekter og ting jeg ikke har orket å gjøre ferdig av en eller annen grunn haver i, derav navnet UFO (UFerdig Objekt)
Jeg synes det er helt ok når noen spør om ting de lurer på og siterer et ordtak jeg ikke helt husker hvor kommer fra: klok er den som vet, klokere den som vet hvor han skal spørre ;)

jannes hobbykrok sa...

Åååhh...kan du strikke raggsokker du da?Flinking!Det skulle jeg så gjerne klart og,men er et nek med pinner!Liker så godt bloggen din,gleder meg til å titte innom igjen!Masse klemmer fra Janne!(sokkeløs...)

Kate-Marita Pettersen sa...

Hei, jeg titter innom til deg for første gang, og det var en koselig titt:) Mange fine ting du har laget, syns det alpakkasjalet var alldeles nydelig:)
Ps. jeg har også ei sånn kiste som du, med minst 10 uferdige påbegynte håndarbeid:)... har stadige planer om å ta meg en dukk ned i den,,,,;)men., men...
Klem og god uke til deg:)

... sa...

Hei Røsslyng, og takk for kommentar på garnet mitt :)

Vi kjøpte vanlig ufarget/ubleket ullgarn i garnbutikk, men det er sikkert også å få tak i i husflidsbutikker og på nettet.
Forbeiset garn kan også fås for en litt dyrere penge.
Ull og silke egner seg best til plantefarging (bomullsgarn egner seg ikke).

Ha en fin dag videre :)

... sa...

Hei igjen!
Jeg glemte å takke for tipset ang de langstrakte rødmalvaspirene. Skal gjøre som du foreslo og potte de om litt dypere :)

Hehe... UFO-kiste, artig navn!

... sa...

Hei igjen! Artig at du synes det er interessant med plantefarging. Alun kjøpte vi på apoteket, men det er sikkert også å få tak i i husflidsbutikker og hobbybutikker.

Vi rørte alun ut i vann og la garnet i et visst antall timer (husker ikke nøyaktig, men det står sikkert på boksen). Beisingen gjorde vi dagen før selve fargingen.

Det er også andre beisestoffer som kan brukes, men jeg har bare erfaring med alun, og det virket bra. Garnfargen på bildet ser litt sterkere/mørkere ut enn den er i virkeligheten (sikkert pga blitsen).

Jeg har skrevet ned nøyaktig oppskrift på alt vi gjorde, men vet ikke helt hvor jeg har gjort av den (det er en del år siden vi farget). Hvis jeg finner den skal jeg legge til i innlegget mitt.

:)