Jeg var igrunn ikke tenkt å bruke førjulstiden i år på stress og kav og butikkløping
(hmmm, det sier jeg visst hvert år...)
Lenge trodde jeg også at jeg hadde en viss kontroll,
men jeg ser jo nå at når det bare er tre dager igjen til alt skal være klart
så skal det godt gjøres å rekke alt jeg hadde planer om,
og jeg kjenner at panikken begynner å bre om seg
(hmmm, det sier jeg visst hvert år...)
Lenge trodde jeg også at jeg hadde en viss kontroll,
men jeg ser jo nå at når det bare er tre dager igjen til alt skal være klart
så skal det godt gjøres å rekke alt jeg hadde planer om,
og jeg kjenner at panikken begynner å bre om seg
Ikke er alle gavene helt ferdig, heimen er fortsatt kaotisk og upyntet,
snørra renner og kakebaksten befinner seg fortsatt i de uinnkjøpte ingrediensene
snørra renner og kakebaksten befinner seg fortsatt i de uinnkjøpte ingrediensene

Lørdag var vi en tur for å prøve å bli ferdig med mesteparten av innkjøpene
men med overfylte butikker hvor det myldrer av folk, sutrete unger, julemusikk
og alskens julefjas så blir jeg rett og slett handlingslammet, sur, varm og dehydret
Ikke blir det bedre av at om man har funnet noe å kjøpe så må man stå i eeeviglaaange køer
uten å engang få pakket inn det man har kjøpt
Trafikkkaos på veiene og såpeglatt føre gjorde sitt til at handleturen fikk en brå stopp for vårt vedkommende
,
nå må resten av innkjøpene foretaes til fots og kanskje får vi frakte varer på akebrett om snøføret fortsetter
for poteter, kålrot, vørterøl, juletre, x antall liter melk osv osv er ikke bare bare å få bært hjem
uten å pådra seg armer som kan bevise at vi slekter på apene.
Men julematen MÅ i hus koste hva det koste vil, vi blir 9 i julen og det er litt som skal til...
men med overfylte butikker hvor det myldrer av folk, sutrete unger, julemusikk
og alskens julefjas så blir jeg rett og slett handlingslammet, sur, varm og dehydret

Ikke blir det bedre av at om man har funnet noe å kjøpe så må man stå i eeeviglaaange køer
uten å engang få pakket inn det man har kjøpt
Trafikkkaos på veiene og såpeglatt føre gjorde sitt til at handleturen fikk en brå stopp for vårt vedkommende
, nå må resten av innkjøpene foretaes til fots og kanskje får vi frakte varer på akebrett om snøføret fortsetter
for poteter, kålrot, vørterøl, juletre, x antall liter melk osv osv er ikke bare bare å få bært hjem
uten å pådra seg armer som kan bevise at vi slekter på apene.
Men julematen MÅ i hus koste hva det koste vil, vi blir 9 i julen og det er litt som skal til...
I disse klima og miljøtider er jeg igrunn litt sjokket over at det virkelig finnes et marked for mye av alt det fjaset som butikkene bugner over av i disse tider...
Mulig jeg hadde sett annerledes på det om jeg hadde likt shopping,
men det er noe av det verste jeg vet og jeg gjør det kun når jeg MÅ.
Ellers har omgivelsene her plutselig blitt hvite og snødekket og det er ikke hverdagskost for oss Bergensere. Det er vel to ting som får Bergenserne helt ut av fatning
og det er når det plutselig kommer snø, selv om det er desember
og når vårsola dukker frem, da går vi helt av hengslene og blir spinnvill..
Mulig jeg hadde sett annerledes på det om jeg hadde likt shopping,
men det er noe av det verste jeg vet og jeg gjør det kun når jeg MÅ.
Ellers har omgivelsene her plutselig blitt hvite og snødekket og det er ikke hverdagskost for oss Bergensere. Det er vel to ting som får Bergenserne helt ut av fatning
og det er når det plutselig kommer snø, selv om det er desember
og når vårsola dukker frem, da går vi helt av hengslene og blir spinnvill..


Jeg skal innrømme at det ser ryddig ut med snødekke
og ørlite julestemning kan man også innbille seg at man får
og det blir unektelig litt lysere ute, men jeg liker bare ikke snø.
I dag har vi endelig kommet til solsnudagen/vintersolverv og vi går heldigvis lysere tider i møte
.
Selv om det ikke går fullt så fort som jeg skulle ønske går det ihvertfall rette veien.
Og denne dagen er nesten mer verdig en feiring enn selve julaften...
og ørlite julestemning kan man også innbille seg at man får
og det blir unektelig litt lysere ute, men jeg liker bare ikke snø.
I dag har vi endelig kommet til solsnudagen/vintersolverv og vi går heldigvis lysere tider i møte
. Selv om det ikke går fullt så fort som jeg skulle ønske går det ihvertfall rette veien.
Og denne dagen er nesten mer verdig en feiring enn selve julaften...
Håper dere andre har noenlunde kontroll på juleforberedelsene og klarer å slappe av å nyte både hvit vinter og det som er igjen av adventstiden!

5 kommentarer:
Du er ikke alene om å stresse litt akkurat nå. Jeg står fortsatt på hodet oppe i malingsbøtter og har ALT for lite maling. ikke kan jeg få fatt i mer før sneen smelter heller. Stakkars Barnet får bo på halvferdig rom i julen.
Jeg har kjøpt og strikket julegaver, men - MEN - jeg vet ikke hva jeg har strikket/kjøpt til hvem. Jeg får sette meg ned i kveld og tenke lurt.
Du vet, det var jo Vintersolverv de feiret før i tiden - før det ble gjort om til "Christmas". Men vi kaller det jo JUL enda og det navnet stammer fra lenge før den tid. Og det skal nå jeg feire - rot eller ikke rot.
Ha en fin tid og ikke slit deg ut.
Kontroll har jeg, jeg har bare ikke gjort noensomhelst ting. Du er ikke alene om å mislike kjøpesentre og handlegale mennesker som bare må ha det og det og det og.....
Jada, jeg vet at NOE må man ha å spise og alt det der men.....?
Jeg skal ut å handle litt nå i kveld så får vi ser hvordan jeg ligger an i morgen.
Det at jeg ikke har gjort noe som helst er når sant skal sies ikke helt frivillig, men akkurat nå kjennes det litt godt å være kvitt presset for alt man burde ha kjøpt og gjort.
Jul blir det likevel:)
God jul til deg og kos deg heller enn å stress.
Solsnu er absolutt verd en feiring:)
Pust dypt.skriv handleliste. Gå slavisk etter den. Samme med hva du skal gjøre i huset stryk ut etter hvert som du er ferdig, så skal du se hvor mye du klarer på tre dager. klem fra meg. :-)
Det er ikke fint av meg å le når jeg leser innlegget ditt, men det beskriver så godt de følelsene jeg selv har hatt i alle år. Men pussig nok har jeg ungått det denne gangen. Jeg liker heller ikke handlesenter og kjøpekaos. Men å gå rundt å plukke småting er ikke så verst. Og med småting mener jeg småting. Bare for å ha noe å pakke inn sammen med raggsokker og gavekort. For gavekort var løsningen for oss. Vi velger butikk og beløp. Resten får de klare selv :-). Jeg vasker akkurat så mye som jeg rekker, baker litt, og kjøper resten. Og så mye skal det jo ikke til. Viktigst er jo den gamle julepynten og kosen synest vi. Ønsker deg følelsen av kontroll og glede for julehelgen!
Håper du får gjort det som gjenstår til jul uten for mye stress :) Blir det for travelt til å bake, så kjøp noen julekaker.
Nå har jeg fått nok av juleshopping for i år, så jeg sender mann/barn avgårde i butikker, og så ordner jeg her hjemme.
Ha en fortsatt trivelig solsnu-kveld!
Legg inn en kommentar