Algespiseren vår døde nylig og på et blunk (uke-fjorten dager) ble hele akvariet grønt , seigt og guffent.
Reneste sumpen.
Varmen og det at jeg hadde det ekstremt travelt med andre ting og rammet av latskap når jeg egentlig hadde tid gjorde sitt til at det ble verre enn nødvendig. Ideelt sett burde jeg ha ilt avgårde å kjøpt ny straks, skrapt glasset og byttet ut litt av vannet, men det var lettere å ignorere det...

En grundig opprensking måtte nå til og den begynte jeg på i forgårs. Hele greien måtte tømmes, vaskes osv, en skikkelig drittjobb. Jeg har ikke tall på alle de vannbøtter jeg har båret att og fram

De få gjenlevende fiskene måtte tilbringe tiden i en bakebolle så lenge sjauen pågikk, men den bragden tålte de fint.
Nå er to små nye algespisere på plass og det ser ut til at vannkvaliteten er akseptabel igjen.
Det blir vel kanskje til at vi kjøper noen nye fisker også snart for "befiskningsantallet" er heller lite i øyeblikket.
Akvariet her har vært "selvgående" og velfungerende i flere år og ikke krevd annet enn daglig mating av fiskene og pumpefilterrens ca en gang pr mnd + litt påfyll av nytt vann etterhvert som det har fordampet.
Forresten utrolig rart å se i et slikt lukket system hva som sjer når en av tingene slutter å fungere (det at algespiseren døde) og det blir lett å trekke paraleller ut til naturen og tenke på hva som skjer når vi mennesker utrydder/fjerner et viktig dyr, plante, mikroorganisme e.l (evt tilsetter et fremmedelement). Nesten skremmende å se hvor viktig en slik liten detalj er for at alt skal "gå rundt"
GOD HELG!

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar